Mystery Makers er Danmarks bedste iværksætter fra et kreativt erhverv

Mystery Makers laver events på locations som Ny Carlsberg Glyptotek i København. Med venner eller kollegaer kan man opleve en helt ny underholdningscocktail. Elementer af skattejagt, storytelling, personlighedstests, myter og ritualer forenes i et spil, der både underholder og sætter tanker igang. Mystery Makers skaber oplevelser, hvor deltagerne gennem leg får mulighed for at gøre sig tanker som de under mere gængse former ikke ville være åbne overfor.

"Det betyder helt vildt meget at vinde i dag. Vi har brug for at komme af den boble vi sidder i. Det er en kæmpe lettelse at blive anerkendt for det vi laver", fortalte Mads Lind, Mystery Makers.

"Sagen er jo at vi har glade kunder i forretningen allerede men der er ingen der har hørt om os for vi er slet ikke gået i gang med PR eller markedsføring. Vi har jo været i kreativ produktudvikling lige indtil for lidt siden. Men nu skal vi ud og lave noget larm", følger Sanne Olesen, Mystery Makers op.

Afgørelsen faldt i dag 14. september 2012 ved finalen for Creative Business Cup på Iværk & Vækst messen i Øksnehallen, hvor Danmarks bedste iværksætter fra et kreativt erhverv blev kåret af en kompetent jury med baggrund fra iværksætteri, finansiering og kreative erhverv. De to jurymedlemmer konsulent Dorrit Bøilerehauge og direktør Peter Torstensen, Symbion overrakte førstepræmien på bl.a. 50.000 kr. og adgang til deltagelse i den internationale finale af Creative Business Cup, der holdes i København under Global Entrepreneurship Week i uge 46. Juryens motivation for at give førstepladsen til Mystery Makers lød:

"Mystery Makers har en ny tilgang til events & team building. Med Mystery Makers bliver events en hyldevare. Det er et stort plus at Mystery Makers er i gang har kunder i butikken. Juryen vurderer at Mystery Makers har mange udviklings- og skaleringsmuligheder. Kun fantasien sætter grænser".

Andenpladsen Lace blev belønnet med 25.000 kr. Tredjepladsen blev Tryhart Computer Games. De tre bedste deltagere vinder desuden forskellige sparringsforløb ved Connect Denmark, Symbion og landets væksthuse. Flere gode kræfter støtter op om Creative Business Cup, bl.a. Roskilde Festival, der har en lang tradition for at støtte iværksættere. Roskilde Festival uddelte en særlig pris til iværksætteren Line Grüner, Urban Green House, der således bliver testet i praksis på Roskilde Festival 2013:

Urban Green House udvider byhave-konceptet på en innovativ måde. På Roskilde Festival finder vi projektets mobile karakter interessant, da det gør det muligt at tilpasse det til en lang række forskellige sammenhænge. Det sammenholdt med, at Urban Green House både er et væksthus for planter og et spændende grønt opholdsrum, ser vi det som et spændende og innovativt projekt, der vil kunne udnytte Roskilde Festivals omgivelser som udviklingsplatform på en udfordrende måde”.

Vækst skal komme fra de kreative erhverv

Creative Business Cup er en konkurrence på forretningsidéer for alle iværksættere inden for de kreative erhverv (fx arkitektur, musik, computerspil mv.). Formålet med konkurrencen er, at kreative iværksættere får øget forretningsforståelse, da flere undersøgelser har dokumenteret, at de kreative erhverv er væksterhverv. 28 iværksættere deltog og fem blev udvalgt til finalen.

”Der er utrolig megen skaberkraft og innovation i kunsten og kulturen. Vi skal sikre, at dette drive også bliver til gavn for Danmarks vækst. Derfor er det afgørende, at de kreative erhverv og de kreative og kunstneriske uddannelser hele tiden bliver dygtigere til at håndtere de forretningsmæssige udfordringer i erhvervet. Og det er især vigtigt, at de unge kunstnere selv bliver i stand til at skabe en efterspørgsel, efter det de kan. Den kommer ikke af sig selv. Creative Business Cup er derfor en god udfordring til kunstens og kulturens iværksættere”, udtaler kulturminister Uffe Elbæk om konkurrencen.

Dansk film, design, arkitektur, madkultur og computerspil vinder allerede internationale priser og hæder. Inden for en række kreative erhverv har Danmark globale styrkepositioner. Ifølge Erhvervsstyrelsen skal fremtidens vækst i Danmark derfor netop komme fra iværksættere, herunder iværksættere fra kreative erhverv. Tal fra CKO og Erhvervsstyrelsen viser, at de såkaldte oplevelseserhverv, herunder de kreative erhverv bidrager med over 12 % til værditilvæksten i Danmark eller i alt 108 mia. kr. og står for over 10 % af den samlede danske eksport.

”Der er god fornuft i at styrke de kreative erhvervs forretningsforståelse. Foruden arbejdspladser og eksport markedsfører de kreative erhverv Danmark i udlandet, når dansk film og arkitektur vinder international opmærksomhed”, fortæller direktør Rasmus Wiinstedt Tscherning, CKO.

Center for Kultur- og Oplevelsesøkonomi står bag Creative Business Cup i samarbejde med Kulturministeriet, Erhvervsstyrelsen, Industriens Fond, Connect Denmark, Symbion, Gyldendal, Carlsberg, Roskilde Festival, Venture Cup, Væksthusene, Insights, Mandag Morgen, Dansk Iværksætterforening, Global Entrepreneurship Week.